HENDIMÉDI

HENDIMÉDI
Egyiptomban kínálta így portékáját egy arab árus: this is all "hendimédi". Kedves mondásunk maradt azóta is.

2014. június 10., kedd

Mennyibe kerül(t)?


Az egyik leggyakrabban felbukkanó kérdés, ha a szalmaházunkról esik szó. Az első alkalmakkor olyan furcsa, hasbavágás-érzésem volt. És nem tudtam válaszolni. A kérdezők meg azt nem értették, hogy én miért nem tudom egyből a választ. 
- Csak úgy körülbelül- biztattak, nem kell pontosan.


Mennyi?

Sokat gondolkodtam ezen a kérdésen. Miért nem tudom én, és miért szeretnék tudni ők? 
Miért nem tudom, pedig valahogy úgy alakult, hogy a pénz jelentős része az egész építkezés alatt megfordult az én kezemben is. Miért nem adtam össze, számítottam ki, vezettem füzetbe, miért nem?


Ez a ház az álmunk volt, nagyon szerettük volna, bár nem volt rá túl sok pénzünk, de ami volt, azt mind ráköltöttük.

Szóval legszívesebben azt válaszolnám, hogy minden pénzt megér.


Ez az öröm például, hogy a kicsi kályha fűt annyit a mínusz huszonvalahány fokban, hogy lehessen a nagyot építeni.

Vagy hogy a nagy már fűt annyit, hogy ott lehessen aludni...


Ebben a házban szinte mindent vagy mi, vagy a barátaink, ismerőseink, önkéntes segítők terveztek és csináltak meg. A felhasznált anyagok legtöbbje vagy ingyen, vagy leértékelve, olcsón, használtan, turkálóból, csak vagy jókor voltunk jó helyen alapján került a házunkba. Viszont sok olyan is volt, amit meg kellett venni, azonnal, és az árát nem nézve, mert különben nagyon elakasztotta volna az építkezés menetét.

A neten nagyon sok link kering szalmaházakról, vályogházakról, földházakról, amik sokkolóan kevés pénzbe kerülnek. 150 fontba, 300 dollárba... igen, végül is a mi házunkhoz való szalmabála is 450 lejnyi (100 Euró) összegbe került, de ez még messze nem elég a házhoz.
Legutóbb egy Bukarest melletti vályogházról olvastam, a kb. 60 négyzetméteres belterületű ház ára megközelítőleg 28.000 Euró. Ennyi lehet, ha valaki más építi fel, új anyagokból és munkadíjjal együtt.

Utánaszámoltam, nagyságrendileg mennyibe is került a mi kb. 95 négyzetméter hasznos belterű szalmaházunk. Ez többnyire csak az anyagköltséget fedi, de erről már volt szó :).

A szerkezetkész állapotig, tavaly nyárig kb. 45.000 lejnyi (10.000 Euró) összeget költöttünk.
Ebben benne volt az engedélyeztetés, a faszerkezet, a talapzat, az alsó szigetelés, a szalmabálák, a belső téglafalak, az ablakok (a tetőablakokat kivéve), a tapasztások és a zöldtető (itt a fóliaszigetelés az, ami számottevő összegbe került), az emésztőgödör, a víz és a villany elvezetése a házig.
A további építkezés költsége még kb. 36.000 lej (8.000 Euró) volt, ebből legtöbb a villany, víz és a fűtésszerelésre ment, a többi a belső burkolatokra, ajtókra, a tető belső szigetelésére és burkolására, a tetőablakokra, illetve a hiányzó bútordarabokra, elektromos berendezésre. Meg egy csomó előre nem látott apró-cseprő dologra. Most tehát megközelítőleg 18.000 Eurónál, 80.000 lejnél tartunk. Ez az összeg egy nagyon lepukkant és nagyon rossz helyen lévő két szobás tömbházlakás vagy egy nagyon puccos garzon ára. Hát, azért össze sem hasonlítható...







1 megjegyzés:

Aledi írta...

Gyönyörű ház! És milyen más érzés lehet olyan helyen lakni, amit az ember maga épít! Csak szépet és jót éljetek meg benne!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails